keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Median mullistuksia mediaseurannan näkökulmasta

Keskiviikkona kurssillamme vieraili Meedius International mediaseurantayrityksen omistaja ja johtaja Annele Aerikkala. Aerikkala kertoi haaveilleensa jo lukiossa tulevansa suuren kansainvälisen yrityksen PR-naiseksi - mitä sellainen nyt ikinä tekeekään. Ihan sellaiseksi hän ei päätynyt, mutta media-alalle kuitenkin ja myymään palveluita juuri noille PR-naisille.

Aerikkala korosti, kuinka nopeasti muuttuva ala mediaseuranta on. Hänen aloittaessaan alalla vuonna 1997 oli www jotain aivan uutta ja ihmeellistä. Tuorein alan räjäyttäjä on some, joka on eksponentiaalisesti lisännyt potentiaalisten uutisten ja sitä kautta seurattavien medioiden määrää. Tosin Suomessa on kansainvälisesti vertailtuna edelleen todella paljon paperilehtiä.

Aerikkala työskenteli aiemmin mediaseurannassa suuren kansainvälisen pörssiyhtiön Suomen ja Baltian toimintojen toimitusjohtajana. Hän kyllästyi kuitenkin jatkuvaan raportointiin ja halusi olla enemmän tekemisissä suoraan asiakkaiden kanssa. Näin Aerikkala päätyi perustamaan alalle uuden pienen yrityksen. Hän korosti, että yrittäjän ei kannata koskaan pyrkiä yksi yhteen kopioimaan olemassa olevaa liikeideaa, koska silloin ainoaksi menestysmahdollisuudeksi jää helposti myydä puoleen hintaan. Sen sijaan pitää löytää jokin muu keino erottautua. Meediuksella erottuminen tapahtuu ihmislähtöisyyttä korostamalla. Asiakkaan ei tarvitse itse etsiä tiedonmurusia, vaan joku leipoo hänelle niistä valmiin kakun. Moni asiakas on itse asiassa valmis maksamaan enemmän vähemmästä, kun tuo vähemmän on juuri häntä varten suodatettua ja jalostettua tietoa.

Aerikkala myönsi, että riskit ovat yrittäjänä luonnollisesti paljon isompia kuin toimitusjohtajana, mutta toisaalta tekeminen on paljon enemmän ikiomaa. Hän korosti monien muiden vierailijoiden tapaan partneroituisen merkitystä. Myös kouluttautuminen yliopistotasolle viisastuttaa aina, mutta koulutuksen ei ole pakko olla juuri kauppakorkeasta. Vastuupykälien ja ehkä myös uskottavuuden kannalta Aerikkala suositteli yritysmuodoksi osakeyhtiötä toiminimen sijaan.

Aino M.


2 kommenttia:

  1. Olisi mielenkiintoista tietää, miten some tulee vaikuttamaan yrityksen toimintaan.

    Otso

    VastaaPoista
  2. Mediaseuranta - Ala josta en ollut kuullutkaan ennen tätä. OP

    VastaaPoista